Podcaststatistik

Hvor mange lytter til podcasts, hvem lytter til podcast, og hvordan tjener udgivere penge på podcasts? Det og meget andet podcast-viden kan du finde her på siden.

Hvor og hvordan lyttes der til podcast?

  • 35 % af danskerne lytter til podcast hver uge. Kilde: Digital Life 2022, Kantar Gallup.
  • 2 timer og 45 minutter lyttes der i gennemsnit til podcast om ugen. Kilde: Digital Life 2022, Kantar Gallup.
  • 66 % lytter til podcast uden for hjemmet, og 58 % lytter til podcast i hjemmet. Kilde: Mediernes udvikling 2020 – Radio og Podcast.
  • Uden for hjemmet er podcastlytning mest populært, når man går/cykler (30%), i bilen, i bussen/toget.
  • 30 % lytter til podcast når de går/cykler
  • 26 % lytter til podcast i bilen
  • 25 % lytter til podcast i bussen/toget
  • 8 % af danskernes samlede lyttetid bruges på podcast-lytning.

Ugentlige podcastlyttere:
Hvor lyttes til podcast?

Kilde: Mediernes udvikling 2020 – Radio og Podcast.  

Hvem lytter til podcast?

  • Lidt flere kvinder end mænd lyttede i 2021 til podcast. Kilde: Fremtidsudsigter og forretningsmodeller for det danske podcastmarked.
  • 45,2 % af kvinderne og 41, 2 % af mændene er podcastlyttere. Kilde: Fremtidsudsigter og forretningsmodeller for det danske podcastmarked.
  • 60,2 % af de unge under 35 år lytter til podcasts, 49,8 % af de 35-49 årige og 27,4 % blandt de 50-75 årige. Kilde: Fremtidsudsigter og forretningsmodeller for det danske podcastmarked.
  • 49,2 % af danskere med en lang uddannelse er podcastlytter, 38,2 % med en mellemlang uddannelse er podcastlyttere, og 23,8 % med en kort uddannelse er podcastlyttere. Fremtidsudsigter og forretningsmodeller for det danske podcastmarked.

Danskernes samlede lyttetid fordelt på lydmedier

Kilde: Medieudviklingen 2021, DR

Hvor mange podcasts er der, og hvem udgiver dem?

  • 26,2 % af de danske podcasts udgives af uafhængige podcastere.
  • I 2021 var der 2.529 aktive podcasts. Kilde: Fremtidsudsigter og forretningsmodeller for det danske podcastmarked.
  • 26, 3 % af de danske podcast udgives af kommercielle medievirksomheder
  • 18,5 % af de danske podcasts udgives af public service-medier.

 

  •  

Det danske podcast-marked efter udgivere (2021)

Kilde: Fremtidsudsigter og forretningsmodeller for det danske podcastmarked.

Podcast-økonomi

  • 1 % af danskerne har støttet en podcast økonomisk. Kilde: Fremtidsudsigter og forretningsmodeller for det danske podcastmarked.
  • 27 % af mændene har støttet en podcast økonomisk, mens 16 % af kvinderne har støttet. Kilde: Fremtidsudsigter og forretningsmodeller for det danske podcastmarked.
  • 1 ud 3 unge under 35 år har støttet en podcast økonomisk, 16 % af de 35-49 årige har støttet en podcast økonomisk, og 10 % af 50-75 årige har støttet en podcast økonomisk. Kilde: Fremtidsudsigter og forretningsmodeller for det danske podcastmarked.
  • 62 % steg podcastreklamesalget med i 2021. Kilde: Det danske reklamemarked 2021
  • 24 mio. kr. var podcastreklamesalget på i 2021. Kilde: Det danske reklamemarked 2021
  •  
  • 190 mio. kr. var podcastreklamesalget i Sverige i 2021 (estimeret). Reklamemarkedet for podcasts i Sverige er 5 gange så stort som i Danmark, når der tages højde for Sveriges større BNP. Kilde: Podcasts reklameomsætning 2020-2022.
  • Honorar, annoncering og crowfunding er de tre mest udbredte indtægtskilder for podcasts. De bruges af hhv. 59 %, 45 % og 29 % af de kommercielle podcastudgivere. Kilde: Fremtidsudsigter og forretningsmodeller for det danske podcastmarked.
  • 52 % af de kommercielle podcastudgivere troede i 2021, at det kommende år bliver økonomisk bedre end året før. Kilde: Fremtidsudsigter og forretningsmodeller for det danske podcastmarked.

Podcastudgivelser - hvad er tendensen?

  • Ifølge analyse og marketingbureauet Rephonic bliver der udgivet færre podcast, der er over en time lange på globalt plan. Hyppigheden af podcastudgivelser på over en time er faldet med tre procentpoint siden 2017.
  •  Gennemsnitslængden for podcast med mere end 10.000 lyttere er 37 minutter, og de bliver i gennemsnit udgivet hver femte dag.
  • Længden på en podcast kan have indflydelse på populariteten, men den rette længde varierer fra kategori til kategori, fx er lange formater blandt fiktionspodcasts mere populære end korte.
  • Udgivelsesfrekvensen kan også kobles til podcastpopularitet. Fx har populære podcasts indenfor historiekategorien en gennemsnitligt udgivelses frekvens cirka hver niende dag, hvor de mest populære nyhedspodcast gennemsnitligt bliver udgivet hver tredje dag.
  •