Podcaststatistik

Hvor mange lytter til podcasts, hvem lytter til podcast, og hvordan tjener udgivere penge på podcasts? Det og meget andet podcast-viden kan du finde her på siden.

Hvor og hvordan lyttes der til podcast?

  • 35 % af danskerne lytter til podcast hver uge. Kilde: Digital Life 2022, Kantar Gallup.
  • 2 timer og 45 minutter lyttes der i gennemsnit til podcast om ugen. Kilde: Digital Life 2022, Kantar Gallup.
  • 66 % lytter til podcast uden for hjemmet, og 58 % lytter til podcast i hjemmet. Kilde: Mediernes udvikling 2020 – Radio og Podcast.
  • Uden for hjemmet er podcastlytning mest populært, når man går/cykler (30%), i bilen, i bussen/toget.
  • 30 % lytter til podcast når de går/cykler
  • 26 % lytter til podcast i bilen
  • 25 % lytter til podcast i bussen/toget
  • 8 % af danskernes samlede lyttetid bruges på podcast-lytning.

Ugentlige podcastlyttere:
Hvor lyttes til podcast?

Kilde: Mediernes udvikling 2020 – Radio og Podcast.  

Hvem lytter til podcast?

  • Lidt flere kvinder end mænd lyttede i 2021 til podcast. Kilde: Fremtidsudsigter og forretningsmodeller for det danske podcastmarked.
  • 45,2 % af kvinderne og 41, 2 % af mændene er podcastlyttere. Kilde: Fremtidsudsigter og forretningsmodeller for det danske podcastmarked.
  • 60,2 % af de unge under 35 år lytter til podcasts, 49,8 % af de 35-49 årige og 27,4 % blandt de 50-75 årige. Kilde: Fremtidsudsigter og forretningsmodeller for det danske podcastmarked.
  • 49,2 % af danskere med en lang uddannelse er podcastlytter, 38,2 % med en mellemlang uddannelse er podcastlyttere, og 23,8 % med en kort uddannelse er podcastlyttere. Fremtidsudsigter og forretningsmodeller for det danske podcastmarked.

Danskernes samlede lyttetid fordelt på lydmedier

Kilde: Medieudviklingen 2021, DR

Hvor mange podcasts er der, og hvem udgiver dem?

  • 26,2 % af de danske podcasts udgives af uafhængige podcastere.
  • I 2021 var der 2.529 aktive podcasts. Kilde: Fremtidsudsigter og forretningsmodeller for det danske podcastmarked.
  • 26, 3 % af de danske podcast udgives af kommercielle medievirksomheder
  • 18,5 % af de danske podcasts udgives af public service-medier.

 

  •  

Det danske podcast-marked efter udgivere (2021)

Kilde: Fremtidsudsigter og forretningsmodeller for det danske podcastmarked.

Podcast-økonomi

  • 1 % af danskerne har støttet en podcast økonomisk. Kilde: Fremtidsudsigter og forretningsmodeller for det danske podcastmarked.
  • 27 % af mændene har støttet en podcast økonomisk, mens 16 % af kvinderne har støttet. Kilde: Fremtidsudsigter og forretningsmodeller for det danske podcastmarked.
  • 1 ud 3 unge under 35 år har støttet en podcast økonomisk, 16 % af de 35-49 årige har støttet en podcast økonomisk, og 10 % af 50-75 årige har støttet en podcast økonomisk. Kilde: Fremtidsudsigter og forretningsmodeller for det danske podcastmarked.
  • 62 % steg podcastreklamesalget med i 2021. Kilde: Det danske reklamemarked 2021
  • 24 mio. kr. var podcastreklamesalget på i 2021. Kilde: Det danske reklamemarked 2021
  •  
  • 190 mio. kr. var podcastreklamesalget i Sverige i 2021 (estimeret). Reklamemarkedet for podcasts i Sverige er 5 gange så stort som i Danmark, når der tages højde for Sveriges større BNP. Kilde: Podcasts reklameomsætning 2020-2022.
  • Honorar, annoncering og crowfunding er de tre mest udbredte indtægtskilder for podcasts. De bruges af hhv. 59 %, 45 % og 29 % af de kommercielle podcastudgivere. Kilde: Fremtidsudsigter og forretningsmodeller for det danske podcastmarked.
  • 52 % af de kommercielle podcastudgivere troede i 2021, at det kommende år bliver økonomisk bedre end året før. Kilde: Fremtidsudsigter og forretningsmodeller for det danske podcastmarked.