Podcast videnshub

På denne side kan du læse mere om de seneste nyheder og viden om podcasttrends og statistik 

Podcast i Medieudviklingen 2023

I Medieudviklingen 2023 forfattet af DR Analyse kan man læse at lytning af fx podcasts opfattes finere en skærmbrug. Læs mere i artiklen Skærmer vi ørerne?

Man kan desuden læse om podcastens døgn , hvor DR dykker ned i danskernes podcastvaner. 
"Blandt voksne er der ingen sort samvittighed forbundet med at læse eller lytte til en podcast. Derimod kommer den dårlige samvittighed ofte snigende, når vi har binget meget Netflix eller scrollet dybt på telefonen, hvor vi måske føler, vi kunne have lavet noget andet i stedet. "
Skærmer vi ørerne?
Medieudviklingen 2023

35% af danskerne lytter ugentligt til podcast. Gennemsnitligt lyttes der i 2 timer og 45 minutter om ugen Ifølge  Kantar Digital Life 2022. 

Forecast af annoncemarkedet for podcast på det danske marked

I prognosen tager Danske Medier Research det lange lys på og undersøger potentialet for podcastmarkedet og de barrierer, som vi vurderer, at podcastmediet skal overkomme for at bryde igennem til en endnu større del af befolkningen, end tilfældet er i dag, hvor 36 % af befolkningen (+12år) lytter til podcast ugentligt. Læs mere her

 

Podcast – en direkte kanal til de unge 

Har man fulgt med i nyhedsstrømmen de senere år, så kan man godt tilgives, hvis man tror, at de unge er en fortabt generation. En
generation af unge ”doom-scrollere” uden evnen til at koncentrere sig.
En generation mest optaget af sin egen navle og tanketom adspredelse på
de evigt tilstedeværende mobilskærme.